Zzp’er moet website optimaliseren met de drie succesfactoren
Zzp’ers zouden hun website moeten optimaliseren waardoor het tot meer eigen succes leidt. Dit succes kan worden beschreven als het ontstaan van contact tussen prospect en dienstverlener. De twee beïnvloedingsprincipes autoriteit en consistentie van Cialdini blijken significant invloed te hebben op het succes van de zzp-website blijkt uit een onderzoek van David Uijl.
De theorie van Cialdini die in het onderzoek is gebruikt beschrijft zes verschillende beïnvloedingsprincipes: sociale bewijskracht, wederkerigheid, schaarste, sympathie, autoriteit en consistentie. Deze principes leiden allemaal tot een hogere kans op de verkoop van een product of dienst. Booking.com die aangeeft dat er nog maar één kamer beschikbaar is, is een voorbeeld van de beïnvloedingsprincipe schaarste.
Autoriteit en consistentie
Twee van de zes beïnvloedingsprincipes die vermeld zijn in de vorige alinea bleken significant meer succes op te leveren: Autoriteit en consistentie.
Autoriteit wil zeggen dat je dienstverlening wordt onderstreept door een gezaghebbende instantie. “Denk aan een keurmerk of een expert op je vakgebied die een aanbeveling geeft. Als je als diëtiste op LinkedIn een endorsement krijgt van Sonja Bakker, moet dat direct op je homepage.” aldus David Uijl.
Consistentie houdt in dat je je klant in enkele stappen weet te verleiden. Uijl: “Laat hem eerst een vrijblijvend testje doen. Of vraag om een probleemstelling te mailen waar je een geanonimiseerde blog over schrijft. De kans is groot dat deze persoon aan je blijft plakken en klant wordt.”
Beïnvloeding
De hoogleraar psychologie Robert Cialdini publiceerde in 2001 zes beïnvloedingsprincipes. Deze principes van beïnvloeding worden gebruikt om bezoekers of klanten te verleiden tot een bepaalde actie. De onderstaande zes beïnvloedingsprincipes worden gelinkt aan bronnen en geven een beter beeld van elke principe:
Sociale bewijskracht
Autoriteit
Schaarste
Consistentie
Sympathie
Wederkerigheid
Het onderzoek bewees dat de twee beïnvloedingsprincipes autoriteit en consistentie bijna altijd werken. De andere vier principes spreekt maar een beperkt aantal mensen aan. Door deze (sociale bewijskracht, wederkerigheid, schaarste, sympathie) te combineren kom je als zzp’er tot de derde succesfactor.
Laat bijvoorbeeld offline zien dat jij een warme persoonlijkheid bent met veel gevoel voor opdrachten. Focus online of de keiharde cijfers (sociale bewijskracht) en het creëren van schaarste om jouw succes te vergroten.
Meer omzet
Het is voor zzp’ers aan te raden om op hun website bewust gebruik te maken van de beïnvloedingsprincipes consistentie en autoriteit. De twee principes dienen met de andere vier principes (sociale bewijskracht, wederkerigheid, schaarste, sympathie) aangevuld te worden. Meer beïnvloedingsprincipes en meer bezoekers zijn beiden factoren die de kans op succes via de website en uiteindelijk de omzet verhogen.
Bron: ZZP Agenda