Geef direct mail een plek in jouw strategie
Direct mail is een van de oudste vormen van marketing, veel marketeers hebben inmiddels voor deze oude liefde bedankt en zijn overgestapt naar modernere vormen, zoals email mailings. Vaak ten gunste van de kosten-efficiëntie die de nieuwe technologieën met zich meebrengen. Toch is een direct mailing voor jou als zzp’er misschien toch het overwegen waard.
Dat direct mail wat meer energie en geld kost is gemakkelijk te begrijpen. Verder is een veel gehoorde klacht dat direct mail lastig te traceren valt: je weet niet of jouw brief geopend is en/of gelezen wordt. Ook komen er extra kosten bij zo’n mailing kijken, die je bij email marketing niet hebt, zoals porto- verzendkosten, printkosten. Met een direct mail worden natuurlijk niet de couponcodes en postcodeloterij folders bedoeld, maar authentieke, gepersonaliseerde brieven die potentiële en bestaande klanten activeren om in actie te komen of te laten zien dat jij als zzp’er nog steeds aanwezig bent. Toch is een direct mail soms wel het overwegen waard. Lees hieronder de 4 tips.
1. Effect
Een gepersonaliseerde brief aan een bestaande of potentiële klant zal bijna altijd zeker geopend worden. Denk aan wat je zelf zou doen met een keurig, aan jou persoonlijk gericht brief. Openmaken natuurlijk, want het kan iets belangrijks zijn. Zo zal jouw klant er waarschijnlijk ook over denken en dus bereik je precies het juiste effect. Klanten appreciëren het als een brief gepersonaliseerd is en niet bijvoorbeeld hun twitternaam bevat.
2. Opvallend
In een direct mail is het mogelijk voor jou als zzp’er om op te vallen. De keuze van de envelope en van het onderwerp, de toegevoegde folder en/of kleine attentie maken dat je de klant blij verrast en verhogen jouw kansen op het realiseren van conversie. Het is mogelijk in een brief jouw persoonlijkheid duidelijk naar voren te laten komen en klanten duidelijk te maken waarin jij je onderscheidt ten opzichte van andere ondernemers binnen jouw branche.
3. Efficiënte communicatie
Marketing bestaat uit verschillende kanalen, er zijn meerdere mogelijkheden om jouw klanten te benaderen. Zaak is om één en ander wel duidelijk in kaart te brengen, zodat de mailing geen verloren tijd en werk is. Leg vast wie reageert én hoe. Gebruik deze informatie bij een volgende mailing. Stelt een klant jouw direct mail niet op prijs, benader deze een volgende keer dan via een ander kanaal. Reageert een klant positief, noteer het en weet dat een volgende keer een direct mail goed aan deze klant besteed is. Zo ben je effectief met communicatie bezig.
4. Consequent plan
Maak een plan en volg dit. Een direct mail kan een onderdeel zijn van de te volgen route. De route van mailings, sociale media, afspraken en klanten werven. Wees consequent en laat geen steken vallen, alleen dan heb je optimaal profijt van jouw inspanning en heeft jouw plan de meeste kans van slagen.
Dus heb je veel klanten of potentiële klanten die je graag iets zou willen meedelen. Maak een mooie brief en vertel ze waarom ze met jou zouden moeten samenwerken. Let wel op! Het moet echt persoonlijk en eerlijk zijn, alleen zo krijg je de hoogste impact.