4 tips voor direct mail

Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Feiten & cijfers | ZZP Barometer themarapport Opdrachten en tarieven

Geef direct mail een plek in jouw strategie

Direct mail is een van de oudste vormen van marketing, veel marketeers hebben inmiddels voor deze oude liefde bedankt en zijn overgestapt naar modernere vormen, zoals email mailings. Vaak ten gunste van de kosten-efficiëntie die de nieuwe technologieën met zich meebrengen. Toch is een direct mailing voor jou als zzp’er misschien toch het overwegen waard.

Dat direct mail wat meer energie en geld kost is gemakkelijk te begrijpen. Verder is een veel gehoorde klacht dat direct mail lastig te traceren valt: je weet niet of jouw brief geopend is en/of gelezen wordt. Ook komen er extra kosten bij zo’n mailing kijken, die je bij email marketing niet hebt, zoals porto- verzendkosten, printkosten. Met een direct mail worden natuurlijk niet de couponcodes en postcodeloterij folders bedoeld, maar authentieke, gepersonaliseerde brieven die potentiële en bestaande klanten activeren om in actie te komen of te laten zien dat jij als zzp’er nog steeds aanwezig bent. Toch is een direct mail soms wel het overwegen waard. Lees hieronder de 4 tips.

1. Effect

Een gepersonaliseerde brief aan een bestaande of potentiële klant zal bijna altijd zeker geopend worden. Denk aan wat je zelf zou doen met een keurig, aan jou persoonlijk gericht brief. Openmaken natuurlijk, want het kan iets belangrijks zijn. Zo zal jouw klant er waarschijnlijk ook over denken en dus bereik je precies het juiste effect. Klanten appreciëren het als een brief gepersonaliseerd is en niet bijvoorbeeld hun twitternaam bevat.

2. Opvallend

In een direct mail is het mogelijk voor jou als zzp’er om op te vallen. De keuze van de envelope en van het onderwerp, de toegevoegde folder en/of kleine attentie maken dat je de klant blij verrast en verhogen jouw kansen op het realiseren van conversie. Het is mogelijk in een brief jouw persoonlijkheid duidelijk naar voren te laten komen en klanten duidelijk te maken waarin jij je onderscheidt ten opzichte van andere ondernemers binnen jouw branche.

3. Efficiënte communicatie

Marketing bestaat uit verschillende kanalen, er zijn meerdere mogelijkheden om jouw klanten te benaderen. Zaak is om één en ander wel duidelijk in kaart te brengen, zodat de mailing geen verloren tijd en werk is. Leg vast wie reageert én hoe. Gebruik deze informatie bij een volgende mailing. Stelt een klant jouw direct mail niet op prijs, benader deze een volgende keer dan via een ander kanaal. Reageert een klant positief, noteer het en weet dat een volgende keer een direct mail goed aan deze klant besteed is. Zo ben je effectief met communicatie bezig.

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

4. Consequent plan

Maak een plan en volg dit. Een direct mail kan een onderdeel zijn van de te volgen route. De route van mailings, sociale media, afspraken en klanten werven. Wees consequent en laat geen steken vallen, alleen dan heb je optimaal profijt van jouw inspanning en heeft jouw plan de meeste kans van slagen.

Dus heb je veel klanten of potentiële klanten die je graag iets zou willen meedelen. Maak een mooie brief en vertel ze waarom ze met jou zouden moeten samenwerken. Let wel op! Het moet echt persoonlijk en eerlijk zijn, alleen zo krijg je de hoogste impact.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →