Hoe kies ik als zzp’er mijn specifieke doelgroep?
In 2004 startte ik met mijn bedrijf. Ik besloot zoveel mogelijk diensten aan te bieden. Ik was namelijk bang klanten te missen. Zo probeerde ik personeelsdiensten aan het MKB aan te bieden, wilde ik hoger opgeleiden binden om zich te vestigen in de regio, hielp ik jongeren begeleiden bij het vinden van een leerbedrijf en motiveerde ik vrouwen om vanuit eigen kracht in actie te komen. Het resultaat van een jaar lang ploeteren was: nul betaalde opdrachten. Kortom ik deed van alles een beetje als zzp’er en blonk nergens in uit.
Ontwikkel een expertstatus
Na enige tijd besloot ik om slechts één dienst in de etalage te zetten, namelijk vrouwen motiveren om vanuit hun kracht in actie te komen. En later werden dat de ondernemende vrouwen… Doordat ik me nog meer op één dienst ging focussen, werd ik daar steeds beter in. Door mijn omgeving erover te vertellen, erover te spreken en dagelijks te werken met vrouwen, ontwikkelde ik mijn expertstatus!
In de praktijk zijn er klanten die toch nieuwsgierig zijn naar wat ik nog meer in mijn winkel heb. Ze worden getriggerd door mijn ‘etalage’ en nemen dus de moeite om naar binnen te gaan en te vragen “doe jij ook…?” Afhankelijk van de vraagstelling ga ik daar dan op in.
Hoe kies je een specifieke doelgroep?
Kiezen voor een specifieke doelgroep is best moeilijk. Maak niet zomaar een keuze. Doe het namelijk weloverwogen en bovendien in kleine stappen.
Ik maakte destijds een lijstje waarin ik alle (karakter)eigenschappen van mijn ideale klant omschreef. Mijn ideale klant heeft de volgende (karakter)eigenschapen:
- Onzekerheid
- Hart volgen
- Praktijk
- Geld verdienen
- Zzp’er
- Marketing
- Vrouw
- Coaching
- Talentvol
- 42+
- Hbo
- Focus
- Nog geen lef
Wie is nu jouw klant?
Om jouw specifieke doelgroep te formuleren is het raadzaam om te starten met het analyseren van je huidige publiek. Wie trek jij aan? Analyseer bijvoorbeeld op:
- Geslacht
- Leeftijdscategorie
- Gezinssituatie
- Woon- of werkregio
- Karaktereigenschappen
- Persoonlijke interesses
- Lichamelijke conditie
- Scholing
- Algemene kennis
- Beroepsgroep
- Financiële situatie
- Behoeftes
- Beperkingen
- Problemen
Wie is de ideale klant?
Je ideale klant is die klant waarmee jij het allerliefste werkt. Waar je graag een stapje extra voor zet. Die jou ook op waarde weet te schatten, respectvol met jou als zzp’er omgaat en die bereid is je rekening te betalen. Het is de klant die je inspireert, waar je energie van krijgt en waar je niet aan hoeft te trekken om op één lijn te zitten. Als je met hem of haar werkt heb je er plezier in en lijkt alles gemakkelijker te gaan.
Vorm je letterlijk een beeld van die persoon en geef hem of haar een naam. Als je communiceert (online en offline) heb je letterlijk die persoon voor ogen. En ik kan je verzekeren: dat werkt super prettig. Je potentiële klant zal zich vervolgens herkennen in wat je zegt of schrijft en zal zich bovendien uiteindelijk tot jou aangetrokken voelen.