Van koffiedrinken tot vruchtbare samenwerking

Avatar foto Personal branding
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Van koffiedrinken tot vruchtbare samenwerking | ZZP Barometer

Hoeveel kopjes koffie ga jij drinken?

Ik vertel wel vaker over het eerste jaar van mijn ondernemerschap. Dat ik supergave gesprekken voerde. De koffie was lekker. Mijn gesprekspartner was enthousiast. In de auto, terug naar huis, zong ik keihard mee op de muziek. Mijn dag kon niet meer stuk! Op een mooie samenwerking en toffe klussen.

En dan gebeurde er niets. De telefoon bleef stil.. Geen mails… Niets.

Zo is menig koffie afspraak als een soort desillusie geëindigd. Ik durf je niet te vertellen hoeveel. Koffie is leuk. En gezellig. Maar daar kan ik als ondernemer niet van leven.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Maak een plan voordat je koffie gaat drinken

Koffie doe je voor conversie. Daar hoort een plan bij. Hoe ga je het bijvoorbeeld aanpakken en hoe je de juiste vragen stelt zodat jij een samenwerking aangaat met die opdrachtgever. Hoe je de ander uitdaagt, prikkelt en laat branden van verlangen. Dat je weet waar je minimaal de deur mee uitgaat. Als je niet weet wat je wil. Dan krijg je wat anders. In 99% van de gevallen niet die opdracht waar je van droomt.

Verdiep je in je gesprekspartner

Ondernemen is een vak. Je hebt niet genoeg aan de kennis op je eigen vakgebied. Er is echt meer voor nodig om er een bedrijf van te maken. Het draait namelijk ook helemaal niet om jou! Het draait om die ander. Wanneer je je nog beter in die ander verdiept, snap je ook veel beter op basis waarvan die ander keuzes maakt. Al dan niet voor jou.

Heb aandacht voor de doelen van een ander

Want waarom hij of zij doet wat hij doet. Is de resultaatgericht, pro-actief, besluitvaardig en direct? Heb dan aandacht voor de doelen van de ander. Is die ander enthousiast, positief ingesteld, overtuigend en een gemakkelijke prater? Zorg dan dat je aandacht hebt voor de ideeën van de ander. Is hij of zij geduldig, bescheiden, begripvol en stabiel? Heb dan aandacht voor hun gevoelens. En is die ander analytisch, perfectionistisch en nauwkeurig? Speel daar dan ook op in. Geef die ander wat hij of zij nodig heeft. En kom zeker niet voor je eigen gewin! Bied hulp. Wees onbaatzuchtig.

Avatar foto
Jolanda Wicherson

Jolanda Wicherson is sinds 14 jaar ondernemer en de laatste jaren actief als ondernemerscoach. Ze helpt ondernemers in hun persoonlijke en zakelijke groei. Jolanda is bekend geworden door het  acquisitiebord, haar titel zakenvrouw van Flevoland 2015. Onlangs verscheen haar boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’. Jolanda’s motto: begin maar gewoon…

 

Bekijk alle artikelen van Jolanda Wicherson →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →