Zorg dat de externe professional ook nog voor die innovatie, vernieuwing en verandering kan blijven zorgen
Goed opdrachtgeverschap is eigenlijk al jaren een hot item. Als we naar de definitie kijken, dan gaat het vaak over het zetten van kaders en randvoorwaarden. In de Nederlandse Encyclopedie staat de volgende beschrijving: ‘Op heldere wijze de behoeften en wensen van de organisatie overbrengen op de opdrachtnemer of leverancier’. ‘Goed opdrachtgeverschap’ is in mijn optiek meer dan het zorgen voor de juiste randvoorwaarden en op een heldere wijze de behoefte en wensen overbrengen waardoor de samenwerking met een interim professional optimaal kan worden. Goed opdrachtgeverschap is een kant van de medaille. De andere kant is goed opdrachtnemerschap. Juist wanneer organisaties en zelfstandige professionals elkaars motieven en drijfveren beter begrijpen, verbetert de samenwerking tussen die twee partijen sterk en ontstaat er écht rendement.
Op het eerste gezicht lijken er weinig nadelen te zitten aan goed opdrachtgeverschap. Het is positief voor de ingehuurde professional en dit heeft weer een zeer positief effect op de opdrachtgever. Ik denk echter dat deze ontwikkeling ook een keerzijde kan hebben voor organisaties.
Daarnaast wekt het denken in termen van opdrachtgever – opdrachtnemer de illusie van overzichtelijkheid. Het lijkt namelijk over twee partijen te gaan. In werkelijkheid is er aan beide kanten sprake van allerlei betrokkenen die onderdeel zijn van het opdrachtgevende of opdrachtnemende systeem.
Innovatie en vernieuwing
Zoals al uit vele onderzoeken is gebleken, zorgen externe professionals juist vaak voor innovatie en vernieuwing binnen organisaties. In de huidige turbulente tijden moeten organisaties zich continu aanpassen aan wisselende marktomstandigheden en zich continu verbeteren om te overleven. Hiervoor is verandering, innovatie en vernieuwing binnen de organisatie nodig.
Al in 2013 kwam uit onderzoek van FastFlex en ABN AMRO naar voren dat zelfstandige professionals steeds vaker worden ingezet als ‘change agents’. Een zogeheten ‘change agent’ wordt binnen de organisatieleer gezien als de drijvende kracht achter verandering. Ook uit vervolgonderzoeken in de jaren daarna werd duidelijk dat deze trend zich heeft voortgezet. Dit is een steeds belangrijkere reden om externe professionals in te huren. Een van de belangrijkste redenen dat zzp’ers voor de broodnodige innovatie en vernieuwing kunnen zorgen, is dat zij als buitenstaanders minder last hebben van ‘bedrijfsblindheid’. Daarnaast lijken zij de bedrijfsroutines ook veel minder te volgen. Hierdoor zijn zij in staat om de behoefte aan vernieuwing (sneller) te zien en daarop in te spelen.
Goed opdrachtgeverschap
Goed opdrachtgeverschap is lang niet hetzelfde als goed werkgeverschap. Hierbij gaat het er dus niet om dat je de externe medewerkers hetzelfde behandelt als de interne medewerkers. Er liggen flinke parallellen met goed werkgeverschap, maar gooi als werk/opdrachtgever niet iedereen op een grote hoop.
In mijn optiek zou het in deze tijd van flexibiliteit en tijdelijkheid van werk ook niet zoveel moeten uitmaken wat voor soort contract iemand heeft. De ontwikkeling van goed opdrachtgeverschap en daarnaast het verkleinen van de kloof tussen vaste medewerkers en externen is daarom volgens mij ook een goede ontwikkeling. Organisaties zullen daarvoor wel de optimale combinatie moeten vinden tussen het zijn van een aantrekkelijke werkgever en een goede opdrachtgever.
Wordt afstand externe en interne medewerkers niet te klein?
Toch lijkt de kloof tussen externe medewerkers en interne medewerkers kleiner te worden. Organisaties lijken namelijk steeds meer bezig te zijn met het thema goed opdrachtgeverschap. Organisaties proberen externe medewerkers steeds meer te betrekken bij het bedrijf en hen zo veel mogelijk gelijk te behandelen met interne medewerkers.
Dit alles heeft naar mijn mening ook een keerzijde. Door het verkleinen van de kloof tussen interne en externe medewerkers zorg je ervoor dat externe professionals minder de ‘buitenstaanders’ van je organisatie worden. Dit terwijl die ’buitenstaanders’ zo makkelijk voor vernieuwing en innovatie kunnen zorgen. Wil je als organisatie dus juist die innovatie en vernieuwing behouden, dan zal hier beleid op moeten worden gevoerd.
Ik raad organisaties dan ook aan om de kloof tussen intern en extern te verkleinen, maar deze zeker niet geheel te dichten. Bij veel organisaties zijn deze verschillen namelijk nog te groot. Er is echter niets mis mee om verschil aan te brengen tussen externe en interne medewerkers. Zo zorg je ervoor dat die externe professional ook nog voor die innovatie, vernieuwing en verandering kan blijven zorgen.