Hoe spelen flexwerklocaties in op de behoeftes van ondernemers?

Avatar foto Flexwerkplekken
Page 1 Created with Sketch.
22 Shares
ZZP Barometer | Flexwerkplek HNK

Ontwikkelingen behoefte ondernemer op gebied van werkplek

Uit cijfers van het CBS blijkt dat thuiswerken nog steeds aan populariteit wint. Volgens hun cijfers is het aantal thuiswerkers in 2017 naar ruim 3 miljoen mensen gestegen. Hoe gaan flexwerklocaties hiermee om? Remco Boelens, directeur van Het Nieuwe Kantoor, vertelt over de ontwikkelingen in behoeftes van ondernemers op het gebied van flexwerkplekken.

Het aantal mensen dat voor zichzelf begint, groeit nog altijd. De logische eerste stap voor de meeste startende ondernemers is om vanuit huis aan de slag te gaan. Na een bepaalde tijd merken ze dat zij niet op hun effectiefst zijn als zij thuiswerken. Dit komt met name door de afleidingen die thuis op de loer liggen.

Natuurlijke beweging

Vervolgens gaan startende ondernemers naar andere mogelijkheden zoeken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een geschikte horecagelegenheid opzoeken om daar hun werk te doen. Dit biedt wellicht wat minder afleiding dan thuis, maar de ervaring leert dat ondernemers op een bepaald ogenblik toch behoefte krijgen aan een zakelijkere omgeving. Bovendien zorgt de bloeiende economie ervoor dat horeca-uitbaters hier steeds minder blij mee zijn. De ontwikkeling die ondernemers doormaken zorgt er volgens Boelens voor dat het groeiende aantal thuiswerkers uiteindelijk zorgt voor een groeiend aantal ondernemers dat bij een flexwerklocatie aanklopt.

Tussenweg

Bij HNK merken ze dat niet alleen zzp’ers uiteindelijk bij een flexwerklocatie terechtkomen; ook grotere bedrijven flexibiliseren hun kantoorruimte. Niet iedere werknemer heeft zijn eigen werkplek meer: het aantal werkplekken per werknemer wordt steeds vaker naar 0,6 gebracht. Ook hier zien managers dat thuiswerken risico’s met zich meebrengt voor werknemers. Daarom wordt er een tussenweg gezocht door corporates en dan kom je snel bij een locatie als HNK uit. De golfbeweging geldt dus niet alleen voor kleinere bedrijven of eenpitters, maar ook voor de grotere organisaties.

Ontwikkeling in behoeftes

Boelens geeft aan dat er steeds meer behoefte is vanuit de ondernemer aan hun abonnementen. Hoewel je zou denken dat ondernemers veel waarde hechten aan vrijheid en dus niet aan een abonnement vast willen zitten, biedt een abonnement bij een kantoor als HNK toch veel flexibiliteit. Je kunt namelijk bij ieder HNK-kantoor in Nederland terecht met hetzelfde abonnement. Dat biedt veel gemak, ook voor de ondernemers die door het hele land reizen.

Circulair ondernemen

Uit onderzoek blijkt dat ondernemers steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid. Daar wordt volop rekening mee gehouden bij HNK. Zo zijn alle panden CO2-neutraal en wekken ze meer dan 10% van hun stroom zelf op. Daarnaast zetten ze op verschillende manieren stappen richting circulair ondernemen. Dit doen zij door zich bewust te zijn van het materiaalgebruik, maar ook door de deeleconomie te stimuleren. Waar bij conventionele kantoren veel ruimtes een groot deel van de tijd leeg staan, is dit bij flexkantoren niet het geval. Boelens: “Iedereen maakt gebruikt van dezelfde faciliteiten. Op die manier worden de ruimtes veel effectiever gebruikt. Het huren van een werkplek bij HNK betekent dat je terechtkomt in een deeleconomie, waarbij je veel efficiënter omgaat met de services en diensten die je niet elke dag nodig hebt.”

Diversiteit in publiek

Dankzij het vele aantal vierkante meters die HNK tot zijn beschikking heeft, hebben zij de mogelijkheid om veel verschillende werkvormen onder een dak aan te bieden. Daardoor is er een enorme diversiteit aan type bedrijven: van zzp’ers tot grote bedrijven die drie etages huren. Dat zorgt voor een heterogene community waar je automatisch deel van uitmaakt als je een abonnement hebt. Dat betekent toegang tot een groot netwerk, waarmee je direct zaken kunt doen. Ieder HNK-kantoor heeft een groot sociaal hart op de begane grond waar flexwerken, vergaderen, ontmoeten en horeca samenkomen. De ideale plek om te bouwen aan jouw netwerk en zaken te doen.

Op dit moment is grofweg 3% van de Nederlandse markt als flex aan te wijzen. Boelens voorspelt dat dit binnen een aantal jaar zal groeien naar 25-30%, omdat de vraag naar flexwerkplekken vanuit het groeiende aantal ondernemers toe zal blijven nemen. Er zullen dus naar verwachting steeds meer thuiswerkers bijkomen, die uiteindelijk toch behoefte krijgen aan een zakelijke omgeving.

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →