Wake up call: succes heeft veel te maken met marketing en weinig met vakkennis

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Wake up call | Marco den Hartog

Succes als ondernemer heeft veel meer te maken met beter worden in marketing en verkoop

Veel mensen aan mijn bureau zijn echte vakmensen. Heel serieus over wat ze doen en hoe ze het doen. Als ik met ze in gesprek ga, treden ze graag in details en genieten ze zichtbaar als ze vertellen over hun vak.

Hulde aan die super vakmensen. Jullie houden de economie draaiende! Maar er is ook een ander verhaal. Dat andere verhaal, daar hebben die vakmensen het moeilijk mee.

Vaak wint marketing het namelijk van de inhoud

Dan heb je als vakman een goed inhoudelijk verhaal, maar win je niet de opdracht. Wat een frustratie! Want die ander heeft veel minder kennis. En minder ervaring. En op hun offerte was best wat aan te merken. Een aantal details klopte gewoon niet.

Hoe is dat toch mogelijk? Dat marketing het van de inhoud wint? Eigenlijk heel simpel. Marketing en verkoop gaan over psychologie, emotie. De meeste klanten kiezen namelijk op emotie. Niet op ratio, de inhoud. Terwijl ze zelf denken dat het andersom is.

Want wat wil de klant?

Gehoord worden. Over zijn zorgen, zijn problemen. Wat hij graag zou willen. Wat zijn dromen zijn. En marketing gaat precies daarover. De klant centraal stellen, verhalen vertellen waar de klant op emotioneel niveau bij aanhaakt.

Voorbeeld:
Verreweg de meest gelezen blog die ik ooit heb geplaatst heeft als titel: ‘Dit inzicht veranderde 17 jaar geleden mijn leven totaal’. Een persoonlijk verhaal over de start van mijn ondernemerschap.

Het ging over wel of niet als ondernemer starten. Het lef opbrengen om het echt te gaan doen! Op dat verhaal haken mijn klanten aan. Ze gaan mij al vertrouwen, nog voordat ze me ooit in ‘real life’ hebben ontmoet. Want we spreken dezelfde taal, zo ervaren ze dat.

Mijn ‘keurige’, inhoudelijke blogs met tips, checklists en adviezen hebben lang niet die impact. Op mijn vakkennis en mijn inhoud verkoop ik het dus niet.
Die moet wel in orde zijn, maar ‘WAKE UP CALL! ‘ is niet doorslaggevend.
Dat is een heftige, vind je niet? Succes als ondernemer heeft dus weinig te maken met nog beter worden in je vak, maar veel meer met beter worden in marketing en verkoop.

Word dus een expert in aandacht krijgen voor jouw verhaal, jouw dienst of jouw product

Dat betekent dus jouw klant echt gaan bevragen en horen op zijn problemen, zorgen, angsten, verlangens en dromen. Dat je daar naar vraagt maakt dat je klant jou gaat waarderen en vertrouwen: ‘eindelijk iemand die mij snapt en centraal zet’.

Als je die connectie weet te maken in je marketing, je website en je gesprek met de klant dan is de ratio, de inhoud en het vak veel minder van belang.

Hoe ga jij jouw vakkennis versterken met een flinke portie marketing?

In mijn gratis ebook lees je meer over marketing, vakkennis, doelen stellen en succesvol ondernemerschap. Ben jij professional of ondernemer en kun je wel wat hulp gebruiken bij de stap naar succesvol ondernemerschap? Vraag dan een 1 op 1 perspectief gesprek met mij aan.

Avatar foto
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →

Aanbevolen

ZZP Barometer | cesvol ondernemen is saai |Marco den Hartog
Succesvol ondernemen is saai
Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →