Acquisitie voor zzp’ers: van moetje naar passie

Avatar foto Apps, software en tools
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Hoe maak je acquisitie leuker en makkelijker

Als zzp’er ontkom je niet aan het plegen van acquisitie. Zonder klanten of opdrachten maak je immers geen omzet. Het binnenhalen van klanten en verkopen is echter niet altijd even makkelijk.

Sommige zzp’ers kiezen er daarom voor om hun acquisitie uit te besteden. Bovendien focussen zzp’ers zich vaak te veel op nieuwe klanten.

Maar is uitbesteden echt de beste optie? En kun je nou beter focussen op nieuwe of op bestaande klanten? In dit blog geven we je advies en ideeën voor het plegen van acquisitie als zzp’er.

CRM en acquisitie

Acquisitie gaat hand in hand met een overzichtelijk klantenbestand. Een overzichtelijk klantenbestand krijg je bijvoorbeeld door gebruik te maken van een CRM-systeem. Dit helpt je om alle klantinformatie die je verzamelt te structureren, classificeren en bewaren.

Dat bespaart je op lange termijn een hoop tijd en bovendien leidt het tot een hogere omzet uit je lead. Om je op weg te helpen hebben we hieronder een aantal CRM-pakketten voor zzp’ers op een rij gezet.

 

Acquisitie: uitbesteden of zelf doen?

Veel zzp’ers vinden het plegen van acquisitie lastig of tijdrovend en kiezen er daarom voor deze taak uit te besteden. Op zich is daar niets mis mee. Iemand die voor jou de koude telefoontjes pleegt, afspraken voor je maakt en bij bedrijven aanklopt, bespaart je een hoop tijd. Tijd die jij kunt gebruiken om je te focussen op de core business van je onderneming.

Maar als je acquisitie wilt uitbesteden omdat je het lastig vindt, is het misschien niet de beste keuze. In dat geval heb je als ondernemer namelijk een ontwikkelingsstap te maken. Jezelf trainen in het plegen van acquisitie en winnen van nieuwe klanten maakt je in de eerste plaats onafhankelijk van anderen. Het is een essentiële vaardigheid voor ondernemers.

Daarbij helpt acquisitie je om jouw dienst of product te verbeteren; het dwingt je om je in te leven in de klant en jouw dienst of product daarop af te stemmen. Bovendien krijg je vaak directe feedback, waardoor je jouw product kunt optimaliseren. Uiteindelijk zal dit leiden tot meer vertrouwen in je product, waardoor de verkoop makkelijker zal gaan en je meer klanten binnenhaalt.

Natuurlijk doe je acquisitie niet (of niet alleen) om je zelfvertrouwen een boost te geven. Uiteindelijk gaat het erom dat je nieuwe klanten werft. Ook daarom is het zelf doen van acquisitie vaak de beste keuze. Een klant zit immers liever aan tafel met de persoon die hem of haar belt, wat het uiteindelijk makkelijker maakt om een vertrouwensrelatie op te bouwen.

Nieuwe klanten of bestaande klanten?

Acquisitie is echter meer dan alleen nieuwe klanten aan je binden. Sterker nog, in veel gevallen is het minstens zo belangrijk om ook je bestaande klanten aandacht te geven – soms zelfs belangrijker. Een belangrijke factor is de volwassenheid van jouw dienst of product.

Als je dienst of product grotendeels of volledig is ontwikkeld en zich al meerdere malen heeft bewezen, kun je met een gerust hart op zoek naar nieuwe klanten. Denk daarbij goed na over de plek waar je potentiële klanten kunt ontmoeten. Zodra je dat in kaart hebt gebracht kun je vol overtuiging en proactief contact gaan leggen.

Maar als je dienst of product nog niet volledig is ontwikkeld, is het verstandiger om je te focussen op bestaande klanten. Daarmee heb je tenslotte al een vertrouwensbasis opgebouwd. Ze weten wat ze kopen en zullen je minder snel afrekenen als het eindresultaat nog niet helemaal perfect is.

Hoe pak je dit handig aan?

Focussen op bestaande klanten heeft alles te maken met slimme communicatie. Een uitstekend voorbeeld van een slim acquisitiekanaal is het opzetten van e-mailmarketing, nieuwsbrieven en social media kanalen. Op die manier kun je jouw klanten op de hoogte houden van (nieuwe) diensten en producten, waardoor je op hun radar blijft.

Zorg er bovendien voor dat je van ieder contactmoment een verkoopmoment maakt. Neemt een klant contact met je op? Vraag dan door en kom erachter waaruit de uitgesproken behoefte om jou te bellen is ontstaan.

Vind de discrepanties tussen de huidige en gewenste situaties en bedenk hoe je dit kunt oplossen. Luister naar je klanten en gebruik de feedback die je krijgt om jouw dienst en/of product te verbeteren. Geef je klanten wat ze willen, want daar worden ze blij van en jij uiteindelijk ook.

Avatar foto
Arjan Nieuwbeerta

Arjan Nieuwbeerta is Marketing Lead bij Appwiki. Appwiki is dé advieswebsite waar je als zzp’er de beste bedrijfssoftware vindt en vergelijkt. Denk aan software op het gebied van boekhouding, urenregistratie, CRM, webshop en kassa. Door onze expertise met je te delen ontdek je de software die het beste bij je past. Dit helpt je tijd besparen en slimmer (online) te ondernemen.

Bekijk alle artikelen van Arjan Nieuwbeerta →

Dit zijn de beste softwareprogramma’s van 2021 voor zzp'ers :



e-Boekhouden.nl

Visma

Rompslomp.nl

DigiBTW

MoneyMonk

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →