Heftige tijden en tegelijkertijd… elke crisis gaat ook weer over

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Een hart onder de riem voor ondernemers

Ik was even stil de afgelopen weken. Geen blogs, geen updates, even geen wijsheden over ondernemerschap. Dat kwam omdat ik flink moest schakelen. Van kantoor naar thuis. Van gezellige lunches in de stad naar tosti’s met het gezin. Van een drukke agenda met klantafspraken naar flink wat meer…. laten we zeggen ruimte in de agenda. Ik moest mijn zaakjes regelen, een financiële bodem leggen en een ander ritme vinden.

Daarin ben ik zeker niet uniek. En ik prijs mezelf gelukkig dat ik als ondernemer en binnen mijn gezin door kan. In ieder geval een flink tijdje. Wij kunnen boodschappen doen en de hypotheek betalen. Dat geeft rust waar andere ondernemers dikke vette zorgen hebben. Ik heb ze bijna elke dag aan de skype of de telefoon.

Dus dan past nederigheid: ‘modesty’. Ik heb de wijsheid niet in pacht en praat en schrijf vanuit een relatief gunstige situatie.

Toch wil ik met deze blog wat inzichten delen die ik in de afgelopen weken heb opgedaan. Mijn eigen lessen en die van de ondernemers met wie ik dagelijks contact heb. Ze zijn bedoeld om jou een hart onder de riem te steken in pittige tijden.

Elke crisis gaat ook weer over

Iets ‘rijpere’ ondernemers zoals ik maakten al wat crisissen mee. En er midden in is het erg lastig om uit te zoomen. Als we het toch even doen: elke crisis gaat ook weer over. Dat was ook met elke vorige crisis zo. Er komt een tijd dat we het niet meer over corona hebben. Dat we weer normaal kunnen werken en leven. Wat dan ook op dat moment normaal is. 

De wereld is dan anders

Deze lijkt in tegenspraak met de vorige maar is het niet. Elke crisis gaat over maar zorgt ook voor verandering. Na 9-11 zag de wereld er blijvend anders uit. Na de kredietcrisis zijn er wel degelijk zaken echt veranderd. En deze crisis gaat de wereld ook weer blijvend anders maken. Sommige veranderingen willen we liever niet, voor andere veranderingen is het de hoogste tijd.

Ondernemers zullen die veranderingen leiden

Overheden en instituten hebben de illusie dat ze de verandering leiden, maar lopen vaak in de achterhoede. Ondernemers leiden altijd de verandering. Zij hebben geen andere keuze dan te veranderen. In te spelen op de veranderde wereld. Al is het maar om het hoofd boven water te houden. Of om de kansen te pakken die de veranderde wereld biedt. Ze kunnen niet anders, dat is hun lot en hun kans. Face to face gesprekken niet mogelijk? We maken een online toepassing. Een schreeuwende behoefte aan beschermingsmiddelen? Dan gaan we ze zelf maken. Restaurant dicht? We stampen binnen een dag een bezorgdienst uit de grond. Ga zo maar door.

Sommige dingen blijven altijd hetzelfde

Klanten willen nog steeds gehoord worden. Techniek blijft de manier om doorbraken te vinden. Klanten willen geen product, maar een oplossing. Als je echt in gesprek blijft met je klant, kun je nog steeds waarde creëren. De waarde die jij altijd had voor klanten, heb je nog steeds. Je hebt alleen een andere verpakking, een andere vorm of een ander verdienmodel nodig. Of een combinatie daarvan.

Je hebt inzoomen en uitzoomen nodig

Als je kan: neem deze tijd om in te zoomen en uit te zoomen. Inzoomen om scherp, scherper, vlijmscherp te krijgen welke waarde jij nog steeds hebt voor klanten. Daar de essentie van grijpen en sterker terugkomen. Uitzoomen om het grotere plaatje te zien. Waarom was je ook al weer gaan ondernemen? Ben je daar nog steeds trouw aan? Van welke grotere beweging maak jij deel uit? In jouw markt? Als ondernemer? Als mens? De eerlijke en precieze antwoorden op die vragen gaan jou door deze crisis heen helpen. Misschien kom je er wel sterker uit dan je er in ging .

Zorg goed voor jezelf

Dat inzoomen en uitzoomen is belangrijk en vraagt wat van je. Net als het zorgen voor brood op de plank, dealen met onzekerheid en thuis 24 uur per dag op elkaars lip leven. Topsport! Mega belangrijk om dan als een topsporter voor jezelf te zorgen. Voeding, slapen, ontspanning, sporten. Wat werkt voor jou binnen de 1,5 meter maatschappij? Zoeken en puzzelen is dat, maar zeker de moeite waard.

Verander je norm

100% focus op het einddoel werkte al niet en nu al helemaal niet. Want je hebt geen ultieme invloed. En je voedt zo je frustratie. Beter focus je op het proces, de goede stappen, het bij jezelf en je naasten blijven. Weten / voelen dat je de goede keuzes maakt. Doe dat elke dag en je komt zeker op een mooie plek, of dat nu je einddoel is of niet.

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

Benieuwd naar jou!

Hoe gaat het met jou? Wat houdt je bezig? Raakt mijn verhaal bij jou iets waar je wat mee kan? Wil je iets toevoegen waar anderen ook wat aan hebben? Laat het vooral weten. Want we hebben elkaar en elkaars wijsheid nodig om sterker uit deze periode te komen.

In mijn e-book vind je nog meer strategieën in mooie en lastige ondernemerstijden. Vind je het leuk om eens een 1 op 1 skypegesprek met mij te voeren? Meld je dan aan voor een perspectief-gesprek.

Avatar foto
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →