Dat deed ik zo’n 5 jaar geleden. Ik had helemaal geen ambitie om ondernemer te worden maar toen ik er over na ging denken, werd ik wel enthousiast over het idee.
Ik begon dus als een “echte ondernemer” met een risico nemen en in het diepe te springen. Want wist ik veel hoe dat zou gaan lopen. Ik had niet iemand die me aan het handje nam en wees op mogelijkheden of vereisten. Ik had geen idee!
Learn by doing
De ervaring had ik, het netwerk ook en dan maar hopen dat ik ook de gunfactor had. Die had ik ook, deels, maar er kwam niet echt veel uit. Ik zei altijd dat mijn doel was om wit brood met zalm én roomkaas te eten bij de lunch. Nou, dat werd best veel brood met pindakaas. En dat is 1 keer lekker maar daarna komt het ook je neus uit (die zalm met roomkaas natuurlijk ook op een gegeven moment). Na 1,5 jaar verdwaasd te hebben rondgelopen en gewoon aan het doen was, wat ik kende, ben ik mijn bedrijf om gaan gooien. De drang was er enorm. Ik wist gewoon dat er meer in zat. Ik weet nog dat ik de maanden december en januari (2017/2018) aan het denken, schrijven en praten was over mijn toekomst en het beeld steeds duidelijker werd.
Na een brainstormpje met een collega-onderneemster werd duidelijk dat de naam van mijn bedrijf als eerste moest veranderen. Dit werd dus SAAR. Business Organiser. Dat maakte meteen duidelijk wat ik deed. Ik paste mijn logo wat aan en hop ik ging weer verder. Maar nu met een andere mindset, een andere propositie en ik ging me meer bezighouden met marketing (on- en offline). En daar kwam de eerste grote klant. En daardoor kon ik mijn website laten bouwen en investeren in programma’s en trajecten.
Tip: blijf investeren in jezelf en je bedrijf. Je hebt er zoveel profijt van en plezier ook trouwens.
Social Media
Mijn grootste vriend op dit moment. Hoe je jezelf profileert en hoe je praat, welke foto’s je gebruikt; alles heeft invloed hoe jij op social media, en dus ook voor jouw klant, wordt gezien. Ik heb daar veel tijd in gestoken en nog. Kijk eens naar de manier waarop je schrijft en wat je schrijft, heb je goede foto’s van jezelf. Ik heb gemerkt dat dit erg belangrijk is. Een combinatie van beide dus, niet alleen een goede foto, er moet ook iets van waarde bij zitten. En dan bedoel ik kennisdelen, inspireren, jezelf laten zien. Mensen willen weten wie jij bent, een bulletpoint lijstje met tips kan iedereen maken, maar jij bent wie jij bent. Ik ben hiermee aan de slag gegaan en ik ben nu zover dat mijn posts goed worden gelezen en dat erop wordt gereageerd maar ook dat ik meer connecties krijg.
Groei en transformatie in 2021
Na het coronajaar, wat voor mij helemaal niet zo slecht was want ik werkte continu, vond ik dat het weer tijd was voor verandering. Mijn logo voelde niet meer lekker, de kleur vond ik niet meer passen en mijn website was mooi maar niets meer dan dat. Weer schrijven en denken, alleen ging het nu een stuk sneller. Logo opnieuw laten ontwerpen in de kleur die nu bij mij past en een website die er staat als een waanzinnige salestool.
En ik merkte meteen de gevolgen van de verandering. Ik kreeg zo’n boost ervan en niet alleen ik persoonlijk maar ook als ondernemer. Het was alsof mijn brein bleef gaan, alsof er steeds meer kansen lagen. En eigenlijk was dat ook zo. Opdrachten vinden mij i.p.v. andersom en echt ook opdrachten die bij mij passen zoals ik nu ben.
Mijn bedrijf bestaat 1 mei 2021 al weer 5 jaar en door volhouden en hard werken en geloven in mij en mijn kennis en kunnen, ben ik nu waar ik wilde zijn.
Inspireren
Ik inspireer graag mensen, ondernemers die zijn waar ik een paar jaar geleden was. Die keuzes moeten maken maar niet weten hoe. Het is zo mooi om deze ondernemers te helpen. Voor mij is er ook geen verschil tussen zzp’er of ondernemer. Welke naam geef jij aan jezelf? Ik voel mezelf een ondernemer, ik heb geen personeel dat is het enige verschil. Het is maar een ‘titel’ toch?
Mijn motto: the only way is up, geldt voor alles wat ik doe. Je kunt alleen maar beter worden als je in jezelf gelooft en je consistent aan je bedrijf werkt.